هوانوردی آسمان

شرکت آسمان پرواز

هوانوردی آسمان

شرکت آسمان پرواز

  • ۰
  • ۰

سرعت مناسب برای فرود ( Approach Speed )

سرعت تقرب (اپروچ) هواپیما 130%سرعت واماندگی (Stall) در حالی که نیروی رانش وجود ندارد(موتور ها خاموش) فلپ ها و چرخ ها به طور کامل باز،همینطور حداکثر وزن مجار هنگام فرود(maximum certificated landing weight)هست.


130 % یعنی 1.3VS0 که 1.3برابر سرعت واماندگی هست.



برای مثال در حال فرود با یک هواپیما هستیم.به جدول سرعت واماندگی نگاه می کنیم،با در نظر گرفتن پارامترهایی چون وزن،سمت و سرعت وزش باد سرعت واماندگی رو پیدا می کنیم,برای مثال 65 گره(نات).به این ترتیب سرعت واماندگی می شود 85 گره.



اما چطور به 85 گره رسیدیم؟



از طریق فرمول زیر میشه به راحتی سرعت تقرب رو بدست آورد:



65 ×130 ÷ 100 = 84.5

به سرعت 84.5 رسیدیم که گردش می کنیم و میشه 85 گره.



یا از طریق فرمول زیر هم میشه به سرعت مورد نظر رسید:



1.3 × 65 = 84.5

 


نکته آخر اینکه هواپیماها بر اساس سرعت تقرب دسته بندی می شن:

 


Approach Category -------- Approach Speed




A---------------------------- Up to 90 knots




B--------------------------- 91 to 120 knots




C------------------------- 121 to 140 knots




D------------------------- 141 to 165 knots




E------------------------- Above 165 knots

پرواز با بوئینگ 747


 تو این آموزش یک شبیه ساز پرواز با بوئینگ 747-400 انجام میدیم.


خوب اول یه سری اطلاعات از 747:


نهایت ارتفاعی که میگیره تقریبا 47000 پا. بهترین ارتفاع از نظر من برای پرواز حدود 30000 پا هستش.


نهایت سرعت 370 نات که روی این سرعت بوق اخطار به صدا در میاد پس شما باید طوری سرعت رو تنظیم کنید که نه اخطاری بده و نه اگر مجبور به نزول فوری شدید سرعت از 370 عبور نکنه. میدونید که با کاهش ارتفاع سرعت افزایش پیدا میکنه.


کمترین سرعت با فلپ بسته حدود 200 نات هست. با فلپ باز حدود 180 هست. از سرعت 220 نات به پایین میتونید چرخهاش رو باز کنید. فلپ ها رو هم باید زیر این سرعت باز کنید در غیر این صورت فلپ ها خراب میشن.


بهترین سرعت برای فرود از 180 تا 210 نات به نظر من خوبه. بستگی به طول باند داره.


747 به خاطر وزن زیاد و شرایط خاص خودش نباید از یه حدی بیشتر زاویه ی گردش داشته باشه. این زاویه رو خودتون کم کم بدست میارید.


خوب اطلاعات بالا برای تمام هواپیماها یکسان نیست. خودتون باید با تمرین این اطلاعات رو بدست بیارید.


نکته مهم اینکه خلبانها و افراد حرفه ای به من خرده نگیرند چون این اطلاعات برای بازی و کنترل در شبیه ساز هست و هواپیمای واقعی موضوعی جداگانه هستش.


پرواز ما از فرودگاه بصره به فرودگاه ابادان هست.


خوب فرض بر اینکه شما هواپیما را انتخاب کردید. مبدا و مقصد را از Flight Planner انتخاب کردین و در اون قسمت پرواز رو IFR کردید. حالا Find route رو بزنید و سپس OK کنید.


وارد که میشین هواپیما دیده میشه.


وارد کابین بشین و گزینه ی Show\Hide ATC Window را بزنید تا صفحه ی ATC ظاهر بشه.


توی اون نوشته شده Tune Basrah Ground on 119.400 که شما انتخابش میکنید.


حالا Request IFR Clearance رو بزنید تا کدتون اعلام بشه و به مرکز زمینی متصل بشین.


حالا اطلاعاتی داده میشه نظیر ارتفاع و فرکانس که شما باید ارتفاع رو اگر از Auto pilot استفاده میکنید تو قسمت مربوطه ثبت کنید.


همچنین میگه در هدینگ Runway یا همون باند باشید.


پس درجه ی هدینگ رو طوری تنظیم کنید که خط نشان دهنده ی هدینگ درست رو به روی شما باشه.


میتونید سرعت رو انتخاب کنید تا بعدا وقت نگیره. 280 نات خوبه.


حالا فلپ به مقدار لازم باز کنید. توی دسته باید L2 بزنید. فلپ رو 10 درجه باز کنید خوبه.


بعد Acknowledge را بزنید تا به مرکز بگین که اطلاعات کپی شد.


بعدش یک سری اطلاعات که باید تایید کنید و آخر اجازه ی Takeoff میگیرید که برج به شما اجازه ی تاکسی میده تا به باند برسید ولی چون شما روی باند هستید نیازی به حرکت نیست. پس درخواست Takeoff میکنید.


آخرین گزینه Acknowledge Takeoff Clearance هست و بعد از اون کار شما شروع میشه.

1- میبینید که هدینگ Runway رو تایید کرده پس تو قسمت 6 – 9 و 4 متوجه تنظیم هدینگ میشید.


2- ارتفاع شما هست. باید دقت کنید به جمله بندی و نمونه این همیشه ارتفاع شما هستش. تو قسمتهای 3 – 7 و 11 تنظیم ارتفاع رو متوجه میشین.


3- این قسمت محل ورود ارتفاع هستش برای Auto Pilot و البته این گزینه تا وقتی کلید HOLD زیرش روشن نباشه بی اثر هست. شما نباید این کلید رو تا زمان مناسب روشن کنید.


4- هدینگ شما رو نشون میشده. با کلیک کردن سمت راست نوشته هدینگ زیاد و با کلیک سمت چپش هدینگ کم میشه. وقتی تو پرواز میگه Right Heading رو مثلا 120 کنید یعنی هدینگ باید از طرف + اون 120 بشه. به این نکته توجه کنید. Runway Heading همیشه مسیر فرودگاه هست.قسمت 6 و 9 به شما هدینگ فعلی رو نشون میده. هدینگ باند همون فلش سفید کوچک تو بخش 6 هست. کافیه پیچ هدینگ شماره 4 رو اونقدر بچرخونید تا فلش صورتی با فلش سفید هماهنگ بشه.


البته اگر این کار رو هم نکنید هواپیما در مسیر راست حرکت میکنه اما برای Auto Pilot باید همه چیز تنظیم باشه.


5- سرعت شما رو برای Auto pilot تنظیم میکنه. برای Take off و Landing هرگز نباید این گزینه به صورت فعال باشه. فعال بودن این گزینه با شماره ی 20 کنترل میشه.


6- هدینگ تنظیم شده توسط پیچ رو نشون میده و مسیر حرکت نمایش داده میشه.


7- ارتفاع فعلی شما رو نشون میده.


8- سرعت فعلی شما رو نشون میده.


9- هدینگ فعلی رو نشون میده. البته باید ضرب در 10 بشه.


10- سرعت سنج آنالوگ هستش. در هوای برفی و یا قطع سیستم برق به شما کمک میکنه.


11- ارتفاع فعلی شما رو نشون میده. مانند گزینه ی قبل به خاطر آنالوگ بودنش خیلی به درد خواهد خورد.


12- موقعیت شما در افق و همچنین میزان گردش شما رو نشون میده. باید مقدار تعادل رو بدست بیارید تا همیشه راحت بپیچید. میتونید حالت Auto pilot رو الگو قرار بدین.


13- دو گزینه ی 13 موقعیت چرخها رو نشون میده.


14- میزان فلپ رو نشون میده. هرچه بیشتر باشه میتونید در سرعت کمتر دچار استال نشوید. البته این هم باید کم کم برای شما تفهیم شود.


15- میزان قدرت موتورها است.


16- روشن کننده Auto Pilot هست. توجه کنید Auto pilot را بعد از Hold کردن تمام گزینه ها روشن کنید.


17- وضعیت AP یا همان Autopilot ارتفاع را در حالت فعال قرار میدهد. فقط وقتی استفاده کنید که در حال پرواز باشید. چرخها بسته و فلپ ها بسته باشد.


18- وضعیت AP هدینگ را فعال میکند.


19- برای فعال کردن AP سرعت لازم است که در بالا باشد. در هنگام فرود و پرواز روشن نکنید زیرا سبب انحراف میشود.


20- وضعیت AP سرعت را فعال میکند. هرگز بر روی باند به جز وقتی با تاکسی کردن مشکل دارید آن را روشن نکنید.


خوب رسیدیم تا جایی که فلپ ها 10 درجه باز و Auto pilot تنظیم بود اما غیر فعال.


حالا Ctrl + نقطه را بزنید تا ترمز دستی روشن شود. موتورها را در حالت فول قرار دهید و برای این کار F4 بزنید.


پس از اینکه قدرت موتورها 100 درصد شد یک مثلث و یا نقطه بزنید تا ترمز رها شود.


صبر کنید سرعت به حدود 130 نات که رسید آنالوگ چپ را پایین دهید تا دماغه ی هواپیما کم کم بالا برود.


هنگام بلند شدن مراقب باشید انتهای هواپیما به زمین برخورد نکند. در حال پرواز دماغه نباید پایین بیاید و یا بیش از حد بالا برود زیرا سبب مشکلاتی از قبییل استال میشود.


وقتی حدود 100 پا از ارتفای پیش فرض بالا رفتید چرخها را ببندید و بعد از بسته شدن چرخها فلپ ها را کم کم ببندید. البته حالت سعودی نداشته باشید. برای رسیدن به 3000 پا بعدا اقدام میکنیم.


تمام این کارها باید در مدت بسیار کمی انجام شود. شما نباید در ارتفاع غیر مجاز پرواز کنید.


حالا گزینه های 17 – 18 – 19 و 20 را به ترتیب بزنید و سپس 16 را برای فعال شدن Auto pilot بزنید.


خوب شما موفق شدید و هواپیما خودش تمام کارها را انجام خواهد داد. اما اگر نمیخواهید از Auto pilot استفاده کنید باید سرعت و ارتفاع را در حد مجاز تنظیم کنید و از هدینگ هم غافل نشوید.


حالا از مرکز برای شما اطلاعاتی نظیر هدینگ و ارتفاع می آید. ممکن است یک سری اطلاعات 3 بار پشت سر هم بیاید و هر بار با دفعه ی قبل متفاوت باشد. پس بعد از دریافت اطلاعات چند ثانیه صبر کنید و اگر اطلاعات جدید نیامد به آنها عمل کنید. همیشه آخرین اطلاعات صحیح است. پس از هر تغییر Acknowledge کردن فراموش نشود.


حالا به فرود میرسیم.


آخرین اطلاعات مرکز این است که Runway in sight هست یا نه یعنی باند را میبینید یا نه.


ممکن است باند کمی سمت راست و یا چپ شما باشد. اگر دیدید به مرکز اطلاع دهید و سپس گزینه های 17 – 18 – 19 – 20 و 16 را به ترتیب غیر فعال کنید تا کنترل به شما بازگردد.


سرعت را در حد 215 نگاه دارید و در همین حین خودتان را رو به روی باند قرار دهید. برای این کار از آنالوگ سمت چپ استفاده کنید.


همیشه در اطلاعات فرود چپ و یا راست بودن باند به شما گفته میشود مثل 29L یا 16R که L و R همان Left و Right هستند.


برای اینکه مطمئن شوید در هنگام فرود از نظر انحراف به چپ و راست روی باند هستید باید طوری حرکت کنید که درجه ای که در عکس میبینید عددی مطابق مسیر باند داشته باشد.


  


یعنی اگر گفته شده 29L پس باید این نشان دهنده روی 29 باشد. با چپ و راست کردن هواپیما این درجه تنظیم خواهد شد.


حالا فقط میماند بحث انحراف از ارتفاع یعنی شما زودتر یا دیرتر روی باند نباشید.


اگر از داخل کابین نگاه میکنید باید به انتهای باند نگاه کنید تا ارتفاع بدست بیاید. اما گلاید هم به شما کمک میکند.


مشکل اکثر افراد استال کردن است.


میتوانید با 30 درصد یا بیشتر قدرت موتور جلوی استال را بگیرید.


فلپ را هم به نسبت سرعت باز کنید. اگر سرعتتان بیش از حد است پس از باز شدن چرخها فلپ باز کنید. 20 درجه به نظر من مناسب است.


ثانیه هایی قبل از رسیدن به باند shift+/را بزنید تا Spoilerها در حالت اتوماتیک قرار گیرند و به محض فرود باز شوند.


سپس موتورها را با زدن F1 کاملا بدون قدرت کنید.


چند متر مانده به برخورد با باند آنالوگ را پایین دهید تا دماغه بالا بیاید. حالا چرخهای عقب با زمین برخورد میکنند.


همزمان با اینکه یک دستتان مراقب است که دماغه محکم به زمین نخورد با دست دیگر F2 را بزنید تا موتورها Reverse شوند و سپس به آرامی دماغه را روی باند قرار دهید.


از جالا به بعد آنالوگ چپ را دست نزنید و اگر هواپیما انحراف داشت با بالا پایین کردن آنالوگ راست آن را اصلاح کنید. با این کار رادار را چپ و راست میکنید.


Reverse کردن موتور باعث کم شدن سریع سرعت میشود.


سرعت که زیر 40 نات رسید کمی ترمز کنید و سپس از یکی از Taxi Way ها از باند خارج شوید و پشت خط کاملا توقف کنید تا دستور تاکسی صادر شود.


حالا دستور تاکسی می اید.


آن را تایید کنید و از مسیری که توسط فلش نمایان میشود تا Gate بروید. برای این کار تنها مجازید تا 15 نات سرعت بگیرید.


میتوانید فقط قسمت 5 را روی 15 بگذارید و سپس گزینه ی بیستم را روشن کنید و سپس با زدن 16 AP را روشن کنید. حالا Auto pilot تنها 15 نات سرعت به شما میدهد.


به Gate که رسیدید توقف کامل کنید. AP را کاملا خاموش کرده و با زدن Ctrl + نقطه ترمز دستی را روشن کنید.


میتوانید از 4 کلید دایره ای زیر دسته های موتور برای خاموش کردن موتورها استفاده کنید.


پرواز با موفقیت انجام شد.


ممکن است شما باز هم نتوانید روی باند قرار بگیرید ولی از اینجا به بعد فقط و فقط تجربه به شما کمک میکند. Realism را کم کنید و این کار را بارها انجام دهید تا به توازن برسید.


باز هم اگر مشکلی بود بپرسید.


دوباره تکرار میکنم مطالب بالا ممکن است در یک پرواز واقعی اصلا اشتباه باشد اما در سیمیلاتور به شما کمک میکند راحت تر کار کنید.

منبع: شبیه ساز پرواز


  • ۹۵/۰۸/۲۳
  • سپهر سالار

شبیه ساز پرواز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی