هوانوردی آسمان

شرکت آسمان پرواز

هوانوردی آسمان

شرکت آسمان پرواز

  • ۰
  • ۰

شبیه ساز پرواز مایکروسافت یکسری مجموعه مقالات گرافیکی است که توسط آقای بروس آرتویک در سال 1355 نوشته شد . انگیزه اقای آرتویک از این عمل ، گسترش بحث پرواز و هواپیما در آ ن دهه بود . آقای آرتویک شرکت تجاری سابلوجیک رو برای گسترش فعالیت های خود تأسیس نمود . 

بعد از 4 سال تحقیق و پژوهش یعنی در سال 1359 بالاخره اولین نمونه آزمایشی شبیه ساز پرواز رو با نام (اف اس ) تولید نمود . از آن زمان تا به امروز شبیه ساز پرواز سیر طولانی را برای تکامل طی کرده است .


در زیر در مورد انواع شبیه سازها از دهه 70 میلادی تا به امروز توضیحات لازم داده شده است :


شبیه ساز پرواز FS1 سال 1359 :


این شبیه ساز که در سال 1359 به نمایش گذاشته شد دارای انیمیشین های کوتاهی بود که پرواز را غیر واقعی می کرد . در واقع پس از هر دستور سیستم به طور اتوماتیک انیمیشنی را اجرا می کرد که مورد طبع مشتری و خلبان نبود . گرافیک این بازی شامل یک منظره محدود که شامل 36 کاشی بود که طول هر ضلع این کاشی ها فقط به چند صد کیلومتر می رسید . این شبیه ساز معرفهای رنگی نداشت و سیاه و سفید بود و تنها دارای یک هواپیما بود .

اما با این حال یکی از محبوبترین نرم افزارهای کامیپیوتری در آن زمان بود . برای راه اندازی این شبیه ساز پرواز نیاز به 80 کارت حافظه از نوع آپل بود . شرکت سابلوجیک بعدها نسخه ای ارتقا دهنده را روانه بازار کرد که زمین ، منوها و شعاع دید بهبود یافت.


شبیه ساز پرواز FS2 سال 1363 :


این شبیه ساز در سال 1363 در شهر شیکاگوی ایالات متحده به نمایش گذاشته شد . این پیشرفت در سطح تکنولوژی الکتریکی و دیجیتالی ، باعث شد خیلی از مشتریان بر شرکت سابلوجیک فشار بیاورند تا نسخه های بهتری از شبیه ساز پرواز ارائه دهد . که همین کاتالیزوری بود برای تولید نسخه شماره 2 این شبیه ساز . 

این سیمولاتور بسیار گران بود و نیاز به یک سیستم اصلی و مرکزی در هر شهر داشت که مشتریان ماهانه مبلغ زیادی را برای اجاره آن باید پرداخت می کردند و در سالهای اولیه منحصرا در اختیار شهر شیکاگو بود .

اولین معرف های رنگی در این شبیه ساز به چشم خورد . این رنگ ها اصطلاحا جامد( یکدست ) بودند . اولین بار مناظر بصورت برجسته و واقعی در شبیه سازها به چشم خوردند . این مناظر شامل قسمت های محدودی از ایالات متحده آمریکا بود . در واقع این شرکت واقع گرایی را در دستور کار خود قرار داد . 

این شبیه ساز پرواز پدر شبیه سازهای امروزی بود . زیرا مفهوم کاملی رو از شبیه سازها برای مشتریان تعریف کرد . همچنین در این نسخه قابلیت عکس برداری از محیط تعبیه شده بود . همچنین مکان پرواز هم به دلخواه انتخاب می شد .

این شبیه ساز پرواز برای سیستم های مختلف کامپیوتری تعریف شده بود و فقط بدلیل سخت افزارهای مختلف ، در هر کامپیوتر اختلافات اندکی وجود داشت . برای مثال در بعضی کامپیوترها مناظر طبیعی تر به نظر می رسید . 


شبیه ساز FS2 نسل سوم سال 1365 :


این شبیه ساز هنوز هم به عنوان شبیه ساز پرواز شماره ی 2 معرفی میشود . اما بدلیل اینکه بخش شبیه ساز شرکت سابلجیک به شرکت مایکروسافت سپرده شد ، در واقع نسخه ای جدید به شمار می رود . در این شبیه ساز خیابان ها برای اولین بار حضور پیدا کردند . البته نسخه ارتقا یافته این شبیه ساز با عنوان ام اس اف اس 1 توسط مایکروسافت انتشار یافت .


شبیه ساز پرواز مایکروسافت FS1 سال 1361 :


این شبیه ساز پرواز که در واقع همان نسخه آخر شرکت سابلجیک می باشد ، در سال 1360 طراحی و در سال 1361 به بازار آمد . بعدا ، یعنی در سال 1365 مایکروسافت تمایز رنگ ها رو در شبیه ساز ابداع نمود و سیستم یکپارچه سازی رنگی رو به فراموشی سپرد . البته این شبیه ساز مشکلاتی هم داشت . برای مثال تمایز بین آسمان و دریا بدلیل همرنگ بودن بسیار دشوار بود . 

اما شرکت آر جی بی با تولید مانیتورهای جدید این مشکل را رفع نمود . 

این شبیه ساز بر روی رایانه های شخصی نیز قابل نصب بود . در این شبیه ساز امکاناتی تعبیه شد که شرح آن در زیر نوشته شده است :

الف) افزودن ساعت به شبیه ساز

ب) بهبود شرایط و آیرودینامیک پرواز و صدای موتورها 

ج) شرایط متغیر آب و هوایی 

د) دستگاه نشان دهنده ی مختصات جغرافیایی

این شبیه ساز در زمان خودش بسیار نادر بود و کل بازی در نسخه های اولیه در 5 دیسک و در نسخه های بعدی در 3 دیسک جای می گرفت . 

این شبیه ساز بارها مورد بحث قرار گرفت . از اینکه چقدر با واقعیت مطابقت دارد و درصد همخوانی آن با کامپیوترهای مختلف چگونه است ؟

تمامی نکات و شرایط پروازی در این بازی ، در کامپیوترهای آی بی ام قابل رویت بود .


شبیه ساز پرواز مایکروسافت FS2 سال 1363 :


شبیه ساز پرواز اف اس 2 محصول انحصاری شرکت مایکروسافت بود و برای کامپیوترهای آی بی ام طراحی شده بود . گرافیک بازی تا حدودی ارتقا یافته بود اما در بعضی کامپیوترها عمل نمی کرد . این شبیه ساز در مسائل مختلف بسیار دقیق تر از شبیه سازهای قبلی بود . 

این شبیه ساز پوششی کامل از ایالات متحده داشت اما هنوز فرودگاههای مناطق ام اس اف اس 1 در این شبیه ساز به چشم می خورد .


شبیه ساز پرواز مایکروسافت FS3 سال 1367 :


در این شبیه ساز پرواز تعدادی هواپیمای جدید و فرودگاه اضافه شد . گرافیک بهبود پیدا کرد و خیابان ها در شبیه ساز وضع بهتری پیدا کرد . این خیابان ها محصول شرکت ای جی آ امریکا بود که در زمینه گرافیک فعالیت زیادی می کرد . 

هواپیماهای اضافه شده شامل سسنا و لیر جت می شد . در این شبیه ساز به کاربر اجازه داده می شد که صفحه نمایش را به دلخواه تنظیم کند . پنجره های متعدد بسازد و موقعیت های مکانی متعدد را انتخاب کند . 

یکی دیگر از امکانات این شبیه ساز نشان دهنده نقشه و امکان تغییر دوربین به زوایای مختلف بود .


----------------------------------------


شبیه ساز پرواز مایکروسافت FS4 سال 1368 :


شبیه ساز پرواز 4 در اواخر سال 1368 به بازار عرضه شد و دارای یکسری محاسن نسبت به نسخه های قبلی بود :

الف ) مدل های هواپیماها بهبود یافتند .

ب) مناظر پویاتر و واقعی تر شدند .

ج) برای اولین بار بحث ترافیک در شبیه ساز در این بازی مطرح شد . این ترافیک شامل زمین و هوا می شد . 

د) این نسخه بر روی همه ی کامپیوتر ها اجرا می شد .

ه) اولین اضافه کننده های شبیه ساز مربوط به این نسخه می باشد . 


هواپیماهای این نسخه را آقای بروس آرتویک طراحی می کرد . همچنین قسمتی دراین شبیه ساز تعبیه شد که به کاربر اجازه می داد خودش خواپیما طراحی کند و با آن پرواز نماید . این شبیه ساز قابلیت پروازهای دسته جمعی را هم داشت و تالار گفتگویی داشت تا کاربران با هم در ارتباط باشند . البته برای پرواز های دسته جمعی ، می بایست کامپیوتر ها متصل به یک شبکه مادر شوند . 

اولین مدل هواپیمای جت با صدای موتور در این شبیه ساز عرضه شد . این هواپیما بویینگ 747 بود . پنل این هواپیما توسط شرکت آ اس دی طراحی گردید و جزئیات زیادی نداشت . 

در این نسخه به جنبه های بصری ، بیشتر پرداخته شد . بطوریکه مایکروسافت کارت صدای مربوط به این شبیه ساز را روانه بازار کرد . سیستم انعکاس نور و سایه هم توسط شرکت اس جی آ طراحی گردیده و وارد شبیه ساز نسخه 4 شد . 

در این نسخه شرکت مایکروسافت اقدام به ساختن هواپیماهای سفارشی نمود .برای مثال شرکت لوفتهانزا خواهان تولید شبیه ساز ایرباس 300 بود . 

از جمله افزودنیهای این شبیه ساز ، ارتقا دهنده محیط شبیه ساز ، تقویت طراحی گرافیکی هواپیما و تولید اجسام ثابت مثل ساختمانها و پدیده های انسانی بود . برای مثال جزایر هاوایی توسط شرکت سابلجیک طراحی و به مایکروسافت داده شد . مناظر متعدد از ایالات متحده وارد این شبیه ساز شد . 

از ویژگی های این شبیه ساز سهولت کار با آن بود . در کل این شبیه ساز در بین شبیه سازهای قبلی ، طرفداران بیشتری پیدا کرد . این طرفداران بیشتر شرکت های بزرگ مسافربری یا هواپیماسازی بودند . 


شبیه ساز پرواز مایکروسافت FS5 سال 1372 :


در این شبیه ساز پرواز سعی شد واقع گرایی به حد بالایی برسد . اولین نسخه ، دارای گرافیک بافتی بود . یعنی از بافت های مختلف حجمی در ساختن هواپیماها استفاده شد . هواپیماهای بیشتری وارد این شبیه ساز شد و مناظر تغیبر زیادی کرد . 

هواپیما بهبود پیدا کردند و آیرودینامیک و شرایط پروازی به واقعیت نزدیک تر شد . هوش مصنوعی این شبیه ساز بسیار بالا بود و دستگاه مختلف و بیشتری برای کاکپیت هواپیماها در نظر گرفته شد و این دستگاه ها و اطاقک خلبان از لحظ گرافیکی اندکی تغییر کرد . 

شرکت مایکروسافت برای تولید اضافه کننده های شبیه ساز یک سال صرف نمود . البته این یک دیر کرد بود . اما موفقیت های زیادی برای مایکروسافت محسوب میشد . 

در همین سال ، مایکروسافت مرکزی را با نام فلایت شاپ تاسیس نمود و اقدام به فروش مناظر متعدد می نمود . این مجموعه ها شامل بهبود وضع آب و هوایی و ایجاد ابر و مه و طوفان بود و سرعت عملکرد دستورات را زیاد می نمود . 


شبیه ساز پرواز مایکروسافت FS 5.1 سال 1374 :


این شبیه ساز پرواز انقلابی بود در زمینه گرافیک های سه بعدی پیشرفته . برای اولین بار ابر و مه بصورت سه بعدی ظاهر شدند و نقشه زمین با عکس های ماهواره تطبیق یافت . 

عملکرد تغییر آب و هوا ، گسترش یافت و اولین نسخه ای بود که بر روی سی دی منتشر می شد . این نرم افزار بر روی سیتم داس نیز فعال می گشت .

در این شبیه ساز تقریبا تمام هواپیماهای مدرن وجود داشت و فرودگاه بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی نیز در آن دیده شد . بطوریکه 250 فرودگاه جدید به این شبیه ساز اضافه شد . از قابلیت های دیگر این شبیه ساز امکان ساخت فرودگاه در هر نقطه از اروپا یا آمریکا بود . 

همچنین شرکت مایکروسافت بنا به درخواست مشتریان ، خود اقدام به تولید فرودگاه ها و هواپیماهای جدید می نمود . 

نسخه بهبود یافته این شبیه ساز در سال 1375 منتشر شد . این نسخه بهبود یافته ، مناظر جدیدی نداشت . فقط به بالا آمدن آن در سیستم عامل داس کمک می کرد . 

سایت های اینترنتی FLIGHTSIM.COM و AVSIM.COM منبعی شدند برای گرفتن مدل های هواپیمایی که مشتریان و علاقمندان می ساختند و اولین فروم هوانوردی نیز در همین شبیه ساز جای گرفت و مکانی شد برای مجادله و بحث در مورد ویژگی های شبیه ساز . 


شبیه ساز پرواز مایکروسافت 95 سال 1375 :


با انتشار ویندور 95 توسط مایکروسافت ، شبیه ساز جدیدی نیز تولید شد . این نسخه که در واقع ، نسخه ی شماره ی 6 هست ، بیشتر با نام 95 شناخته می شود . 

این شبیه ساز بر خلاف نامش بر روی ویندوز 95 ، قابل اجرا نبود. البته بعدا ارتقا دهنده ای آمد که این نسخه را بر روی ویندوز 95 نیز می توانست اجرا کند . البته مشکلاتی نیز داشت . از جمله اینکه در اجرای این شبیه ساز دارای لکنت بود .

این نسخه بیشتر در زمینه تعداد هواپیما با نسخه قبلی فرق داشت . برای مثال هواپیمای اکسترا 300 به این مجموعه اضافه شد .برای اولین بار بحث واقعی نشان دادن مکان ها مطرح شد و از این رو منطقه منهتن نیویورک به این شبیه ساز اضافه شد . آثار هنری معماری نیز در این شبیه ساز به چشم می خورد . از جمله مجسمه آزادی و کاح سفید و کرملین .


----------------------------------------

شبیه ساز پرواز مایکروسافت 98 سال 1376 :


عرضه این شبیه ساز پرواز با پیشرفت های کوچکی همراه بود . از این نسخه با نام اف اس 6.1 نیز یاد می شود . گرافیک هواپیماها بهبود قابل توجهی بود . 

برای اولین بار پرواز با هلیکوپتر در شبیه ساز قرار داده شد . این هلیکوپتر مدل بل 206 بود . همچنین سسنا 182 نیز به این مجموعه اضافه گردید . 

محیط شبیه ساز بهبود زیادی داشت . سایت های اینترنتی متعددی برای دریافت فایلهای اضافه پدید آمد . 45 شهر بزرگ جدید من جمله تهران به این مجموعه اضافه شد . 

تعداد فرودگاه ها به بیش از 3000 رسید در مقایسه با تعداد 300 در نسخه های قبلی . قالب شهر کالیفرنیا به این مجموعه اضافه شد .

در همین سال مایکروسافت اولین جوی استیک خودش رو تولید کرد که فروش زیادی کرد . 

طلوع و غروب آفتاب کیفیت بهتری پیدا کردند و شرایط پروازی واقعی تر شد .


شبیه ساز پرواز مایکروسافت 2000 سال 1378 :


این شبیه ساز پرواز دارای تغییرات بسیاری نسبت به نسخه های قبلی بود و بهبود کلی یافت و در دو نسخه نیز ارائه شد . یک نسخه برای کاربران عادی و دیگری برای کاربران مشتاق که شامل هواپیماهای بیشتری می شد که دو سال بعد این دو با هم ادغام شدند . 

در ابتدای عرضه این شبیه ساز اعلام شد برای راه اندازی شبیه ساز به پنتیوم های 500 الی 400 مگاهرتزی احتیاج هست . که باعث خیلی از مشتاقان اقدام به خرید این پنتیوم بکنند ، اما بعد از دریافت نسخه متوجه شدند پنتیوم 166 مگاهرتزی برای اجرای این شبیه ساز کافی بوده و باعث انتقاداتی بسیاری به شرکت مایکروسافت شد . 

پرواز در این شبیه ساز واقعی تر شد و بسیاری از مناظر قبلی بهبود یافتند . در این شبیه ساز هواپیماهای جدیدی قرار گرفت از جمله هواپیمای مسافربری مافوق صوت کنکورد و همچنین هواپیمای بوئینگ 777 که به تازگی وارد سرویس حمل و نقل شده بود . 

نقطه عطف در این شبیه ساز افزایش تعداد فرودگاه ها به بیش از 20000 بود و همچنین 17000 شهر جدید به این شبیه ساز اضافه شد . 

ابزارهای ناوبری ارتقا یافتند و سیستم جی پی اس به این شبیه ساز اضافه شد . 

فرودگاه ها شکل واقعی به خود گرفتند و ترمینال ها و آپرون ها شکل واقعی به خود گرفتند . صداهای فرودگاه ها مثل صدای آژیر ، صدای ماشین ها به این شبیه ساز اضافه شد . هوش مصنوعی این شبیه ساز هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

این شبیه ساز آخرین شبیه سازی بود که بر روی ویندوز 95 اجرا می شد . 



شبیه ساز پرواز مایکروسافت 2002 سال 1380 :

هوش منصوعی آ تی سی در این شبیه ساز بخوبی اجرا شد و بهبود فوق العاده ای یافت . علاوه بر گرافیک خوب و بهتر ، شبیه ساز 2002 قابلیت پرواز دسته جمعی بهتری نسبت به نسخه های قبل داشت . 

برای جلوگیری از لکنتی که در اجرای برنامه پدید می آمد ، مایکروسافت برنامه فرامیریت رو بصورت مجانی در اختیار کاربران قرار داد . کابین مجازی خلبان سه بعدی شد و ترافیک هوایی بهتر شد . 

یکی از مشکلات این شبیه ساز این بود که آیا ویرانی برج های دو قلو در 11 سپتامبر را در شبیه ساز قرار دهد یا خیر که همین عاملی شد برای به تعویق افتادن ارائه شبیه ساز . نهایتا این برجها در نسخه حذف شدند .


شبیه ساز پرواز مایکروسافت 2004 یک قرن پرواز سال 1382 :


این شبیه ساز پرواز به مناسبت یک قرن پرواز هواپیماهای تاریخی در این شبیه ساز قرار داد . من جمله هواپیمای برادران رایت ، داگلاس دی سی 3 و هواپیمای فورد . آب و هوا بهبود چشمگیری یافت و طرح سه بعدی ابرها و بارش با کیفیت تر شدند . 

این شبیه ساز همچنین امکان نشان دادن آب و هوای واقعی در هر نقطه از جهان را در خود جای داد و موفقیت زیادی هم داشت . چراغهای خیابانی و سیلوها پدید آمدند و تنوع بیشتری در مناظر بوجود آمد و کاکپیت دقیق تر شد .


شبیه ساز پرواز مایکروسافت ایکس سال 1385 :


از ویژگی های این شبیه ساز پرواز اضافه شدن هواپیماهای جدید بود و همچنین افزایش کیفیت گرافیک هواپیماها و مناظر . 

این شبیه ساز در واقع با نام نسخه ده نیز یاد می شود . همچنین توانایی کنترل هوایی و مراقبت پرواز برای اولین بار در دسترس کاربر قرار داده شد . 

همچنین قابلیت مرحله ای بودن شبیه ساز در این نسخه به چشم خورد . بطوریکه بعد از طی مراحل مختلف این شبیه ساز به کاربر، گواهینامه مجازی خلبانی اعطا می کرد .

خیلی از کاربران این نسخه را لوکس می نامند به سبب گرافیک بالایی که دارد . همچنین چند ماه بعد نسخه ای ارتقا دهند به نام شتاب به فروش رفت . این ارتقا دهنده ماموریت های زیادی را اضافه کرد . 

از جمله هواپیماهای جدید این شبیه ساز ارباس 321 ، بمباردیه و سی آر جی 700 بود . این نسخه اولین نسخه ای بود که بر روی دی وی دی ارائه می شد .


آینده شبیه ساز پرواز :


اخیرا شرکت مایکروسافت ، تعطیلی بخش شبیه ساز پرواز را اعلام نمود . مسئول بخش شبیه ساز علت را استراتژی شرکت مایکروسافت اعلام کرده است .


----------------------------------------

منبع : سایت ویکیپدیای انگلیسی http://WWW.EN.WIKIPEDIA.COM

  • ۹۵/۰۸/۰۵
  • سپهر سالار

شبیه ساز پرواز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی